PANDUAN LENGKAP CARA MELAKSANAKAN SHOLAT LAILATUL QODAR

PANDUAN DAN TATA CARA LENGKAP CARA MELAKSANAKAN SHOLAT LAILATUL QODAR . Silahkan baca lebih lanjut berita paling baru dari Maesarah mengenai bagaimana cara sholat malam lailatul Qodar dibawah ini secara seksama. 

Di malam Lailatul Qadar Umat Muslim disunat untuk meraih waktu mustajab ini dengan memperbanyakkan doa. Walau bagaimanapun, diharuskan mendirikan Solat Sunat Lailatul Qadar, apabila dirasakan telah tibanya ‘Lailatul Qadar’ iaitu sesudah selesai membaca segala doa yang disarankan.
.
Solat ini adalah sebagai tanda syukur seorang hamba kepada Yang Maha Khalik, disamping memohon untuk mendapatkan keredhaan dan syurga-Nya.
.

Cara Melaksanakan Sholat Lailatul Qadar

.
Solat Sunat Lailatul Qadar dilakukan sebanyak empat rakaat dengan satu salam, sepertimana solat Zuhur atau Isyak, cuma berbeza pada niatnya sahaja.
.
1.      Niatnya:
.
.
2.      Pada setiap rakaat selepas membaca surah al-Fatihah, dibaca surah:
1.  Al-Takatsur    1  kali
2.  Al-Ikhlas       3  kali.
.
.
3.     Doa Setelah Sholat LAilatul Qodar ;


.
Rasulullah SAW bersabda: Empat jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadhan. Pertama, mengucapkan istighfar (memohon ampun); kedua, memperbanyakkan ucapan syahadah; ketiga, berdoa meminta syurga dan keempat, memohon keredhaan Allah.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi).
.
Hadist Mengenai Sholat Lailatul Qodar , di dalam sebuah hadith riwayat Tirmizi, Ahmad dan Ibn Majah bahawa Aisyah r.a. bertanya kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah, sekiranya aku berada pada Lailatul Qadar (bertepatan dengan malam Qadar), maka apa yang aku perlu buat?
Baginda menjawab: Bacalah:

اَللَّهُمَّ اِنَّكَ عَفُوٌّ كَرِيْمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ، فَاعْفُ عَنِّىْ وَاغْفِرْلِى.

“Allahumma innaka ‘afuwun karim tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘anni wagh’firli”
Ya Allah! Sesungguhnya Dikaulah Maha Pengampun, Maha Pemurah lagi suka mengampun. Maka ampunilah dan lindungilah diriku.

Share on :